به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سان دیلی، طرح پیشنهادی برای این نوع جدید از این هواپیما، طرح بدنه و بال ترکیبی است. در طراحی این هواپیما، بدنه ای پهن و مسطح که به سمت بیرون یک جفت بال دارد در نظر گرفته شده است، بدون اینکه خط جداکننده واضحی بال را از بدنه جدا کند.
چندین مزیت کلیدی همراه با این طراحی است و به همین دلیل است که غول های هواپیماهای تجاری بوئینگ و ایرباس هر دو با این ایده دست و پنجه نرم می کنند، اما نتوانسته اند آن را در مرحله آزمایش قرار دهند. با این حال، استارت آپ فناوری کالیفرنیا به نام JetZero، با همکاری ناسا و نیروی هوایی ایالات متحده، بر روی این طراحی انقلابی کار می کند تا آن را تا پایان این دهه وارد فضای تجاری کند.
بزرگترین مزیت این طراحی، شکل آیرودینامیکی بدنه آن است که باعث کاهش نیروی کشش و افزایش ارتفاع میشود و به هواپیما اجازه می دهد در ارتفاعات بالاتر در هوای رقیقتر با سوخت کمتر حرکت کند. این نوع طراحی نسبت به شکل لوله ای معمولی، باعث اوج گرفتن بیشتر می شود، بنابراین به سطح بال زیادی نیاز ندارد.
از آنجایی که از نظر آیرودینامیکی بسیار پایدارتر است، بنابراین نیازی به بال عقب ندارد که منجر به کاهش چشمگیر در کشش و وزن می شود که همین امر به کوچکتر شدن موتورها و در نتیجه کاهش وزن بیشتر کمک می کند. مارک پیج، موسس این استارت آپ، می گوید: «بال ترکیبی ۵۰ درصد کارآمدتر است. این هواپیما در مقایسه با هواپیماهای لوله ای و بالدار، نصف سوخت استفاده می کند. سوخت برای شرکت های هواپیمایی یکی از بزرگترین اقلامی است که روی آن سود و ضرر می کنند و از آنجایی که JetZero آن در این آیتم نصف دیگر هواپیماها مصرف دارد، یک گزینه ایده آل است.
بیشتر بخوانید:
البته مصرف سوخت کم، تنها مزیت رقابتی این مدل هواپیما نیست، بلکه به دلیل بدنه یکپارچه و ترکیبی بال که هیچ خط جداکننده واضحی بین بالها و بدنه نشان نمیدهد، فضای زیادی در داخل برای بار و مسافران وجود دارد. چیدمان صندلیها هم بیشتر شبیه به یک سالن تئاتر است تا یک هواپیمای معمولی. موتورها را هم می توان در بالا نصب کرد و در نتیجه صدای بسیار کمتری هم در داخل کابین و هم روی زمین ایجاد می شود.
اولین هواپیمای جت زیرو، اگر به واقعیت تبدیل شود، Z-۵ نام خواهد داشت. این هواپیما برای جایگزینی بوئینگ ۷۶۷ طراحی شده است و هدف آن حمل حداقل ۲۵۰ مسافر و ارائه برد بیش از ۵هزار مایل دریایی است. البته فرودگاه ها هم باید کمی فضای خود را تغییر دهند تا با این هواپیمای پهن سازگار شوند.
نظر شما